top of page

Jak stworzyć grę komputerową w BIM?

Jeśli śledzicie nasze social media, a w szczególności nasz profil na LinkedIn, to wiecie, że ostatnio pisaliśmy o tym, że Autodesk zaczął współprace z silnikiem Twinmotion i wyprodukowali nakładkę do połączenia Revita z Twinmotion, dzięki czemu można w o wiele prostszy sposób wymieniać dane. A jeśli nas jeszcze nie śledzicie, to już wiecie, że jest to idealny moment by zacząć.


 

W dzisiejszym artykule chcielibyśmy powiedzieć Wam nieco o BIMie w nieco inny niż zazwyczaj sposób. Jak za kilka minut przekonacie się sami, korzyści BIM nie kończą się wyłącznie w środowisku pracy, można zauważyć je w wielu… mniej oficjalnych aspektach.

Jak wiecie, BIM jako nowoczesny system projektowania pomaga nam przechowywać dane o każdym materiale czy komponencie w naszym projekcie. Mimo tego, że niektórym może wydawać się, że projekty BIM to zwykłe rysunki architektoniczne, to z każdym rokiem znajduje on coraz ciekawsze zastosowania, a programy umożliwiające projekty BIM prężnie się rozwijają.


Dzisiaj dzięki BIM-owi jesteśmy w stanie korzystać z najnowszych rozwiazań, które pomagają nam przenieść się w wirtualny świat. Bardzo ciekawym przykładem tak dużego postępu technologii jest możliwość przeniesienia się do nieistniejącego budynku, który został stworzony w BIM.


Zastanawiacie się jak to działa?


Firma tworząca projekt przy pomocy programów do modelowania 3D jest w stanie przesłać projekt do systemu znajdującego się w okularach VR. Jest to wyjątkowo atrakcyjne rozwiązane, gdyż może ułatwić ogólne spojrzenie na projekt inżynierom, pomóc wpaść na pomysł odnośnie projektu, czy po prostu spojrzeć na niego z innej perspektywy. Także inwestor może poczuć się jakby rzeczywiście był w budynku, co może pozwolić wyeliminować późniejsze uwagi dotyczące projektu (które w 99% przypadków się pojawiają).

Obecnie firmy są w stanie umożliwić poruszanie się po budynku za pomocą kontrolera do gier np. wraz z trybem AR, który mamy często na swoich smartfonach. Jest to tryb rozszerzonej rzeczywistości, podczas którego przy pomocy kamery w telefonie widzimy otaczająca nas rzeczywistość z dodatkowymi elementami, które naturalnie w niej nie występują, bądź nie są dostrzegalne gołym okiem.



Za pomocą BIM można również stworzyć coś w stylu gry komputerowej. Projekt BIM możemy wyeksportować do narzędzia, w którym tworzy się gry, np. GDevelop, Unreal Engine, Construct 3, itp, by stworzyć w nim wyjątkowo realistyczny wygląd budynku. Idealnym przykładem może być gra Evil Reap.




Swoją drogą, Autodesk, czyli firma sprzedająca m.in. Revita, tworzy oprogramowania do najpopularniejszych gier. Ich autorskie oprogramowanie nazywa się Maya LT i powstał na nim min God of War.







Revit i gry komputerowe


Obecnie Epic Games to gigant w branży gier komputerowej. Jest to firma odpowiedzialna za Unreal Engine, czyli silnik bardzo dobrze już znany i używany przez twórców najpopularniejszych gier komputerowych.


Wiele osób może kojarzyć również Epic Games z grą Fortnite, która stała się przebojem ostatnich lat, podbijając rynek i trafiając do dzieci, młodzieży, a nawet dorosłych, wprowadzając innowacyjne i intrygujące zasady gry, gdzie główny tryb to połączenie budowania i walki na zasadach battle royale.



Do czego zmierzamy?


Główne narzędzie BIMowe, czyli Revit przy współpracy z Epic Games może być używane przez architektów do synchronizowania projektów z Revita do środowiska Twinmotion od Epic Games. Skomplikowane? Nie aż tak jak się wydaje!

Jak zresztą wspomniał sam Marc Petit, wiceprezes Epic Games, ekosystemu Unreal Engine "Integracja pomiędzy Autodesk Revit i Twinmotion zapowiada dostarczenie naprawdę płynnego doświadczenia 3D w czasie rzeczywistym dla profesjonalistów zajmujących się projektowaniem”.


Program ten jest w stanie operować na istniejącym projekcie niczym przy tworzeniu najnowocześniejszych gier komputerowych. Dzięki niemu, można niezwykle sprawnie wykonywać wizualizacje podobne do cutscenek w grach, co pozwala wizualizacjom BIM wkroczyć na wyższy poziom. Gotowe wizualizacje są nadwyraz realistyczne, można dostosowywać je do aktualnego otoczenia, a przede wszystkim cała praca przebiega sprawnie i bezproblemowo - czyli tak jak lubimy najbardziej. Ponadto, istnieje możliwość dodawania różnorodnych szczegółów, ludzi, samochodów, roślin… tak naprawdę czegokolwiek co jest uznawane za element przestrzeni. Dodatkowo - opcja dynamicznej zmiany ubioru postaci czy kolorów otoczenia, przez co kastomizacja tak naprawdę nie ma końca.




Reasumując, powiązania BIMu z gamingiem są dużo większe niż może się to wydawać. Z każdym rokiem poznajemy kolejne fascynujące zastosowania i integracje programów BIM czy AutoCad. W przyszłości umiejętności projektowania będą stawać się jeszcze bardziej wartościowe oraz dawać nam możliwość wielowymiarowego zastosowania ich na różnych płaszczyznach, które, jak na razie, nie są dla nas oczywistością lub nawet o nich nie wiemy.


Niech BIM będzie z Wami!

Comments


bottom of page